Bíró Yvette

Nem tiltott határátlépések

1490Ft Szállítási költség info shipping cost

Elfogyott

  • Példány állapota:
  • Kiadó: Osiris
  • Kiadás éve: 2003
  • ISBN: 9633892635
  • Nyelv: magyar
  • Oldalak száma: 309

A látványosság társadalmában, amelyben élünk, a mozgó képírás mindenhatósága diadalmas pillanatában nem indokolatlan megkérdezni: pusztán nyereség-e ez az új agresszív térfoglalás, vagy a túl sok látványos ész talán bajjal is jár. A kép metamorfózisa ma eleven valóság. Megszületett és mindent elárasztott a multimédia. Valaha a film mindenevő éhséggel fogadta magába a színház, a képzőművészet és a zene kifejezőeszközeit, hogy a hetedik művészet rangjára emelkedjék. Ma, mintha fordított folyamat tanúi volnánk. Az “időtlen” térművészetek megmozdulása folytán nemcsak a festészet, a szobrászat és a fotó, de az egykor klasszikus színház és tánc, valamint az újabb keletű installáció és performansz is hibrid formákról árulkodik. Nem beszélve a televízió, a videó, a klip és az internet ezernyi játéklehetőségéről. A válaszfalak lerombolása, idegen területek megszállása, eszközeik, módszereik kisajátítása újdonságot ígérő, elfogadott eljárás lett.

„Műfajtalankodások”, gátlástalan határátlépések korát éljük. A tanulmánykötet, néhány kiemelkedő falromboló példája által Godard, Chris Marker, Agnés Varda, Greenaway, Atom Egoyan és a Dogma 95 digitálisai vagy a távolabbról jött Kiarostami, Won Kar-Wai és Caj Ming-liang műveiben, másfelől viszont Boltanski, Nam June Paik, Bill Viola és Pina Bausch eredetiségére figyelve azt vizsgálja, mi újat hozott a modern technológiák és a multimédia csábítása a képírás és a vizuális érzékenység számára.
Bíró Yvette a New York University Gratued Film professzora. New Yorkban és Párizsban él. Könyvei és esszéi több mint fél tucat nyelven jelentek meg.

A gátlástalan határátlépések korát éljük. A szigorú válaszfalak lerombolása, a szomszédos művészetek módszereinek, anyagainak átvétele meg-engedett, az átjárhatóság e művészetek között napjainkra egyértelművé vált. Új kérdésekkel kell szembenézni: hogyan él tovább és milyen a filmen kívüli film, hogyan hatol be idegen területekre, feladva vagy tudomásul véve eredeti kifejezőeszközeinek kisajátítását. Mit jelent az “időtlen” művészetek megmozdulása, kilépése az installáció, a performansz, a videó irányába, milyen hatással van a film a színház és a tánc világára? Másfelől, hogyan hat vissza a filmre a televízió, a videó, a klip és az internet ezernyi játéklehetősége. Bíró Yvette olyan művészek munkásságát veszi szemügyre, mint Agnes Varda, Nanni Moretti, Chantal Ackerman, Sophie Calle, Bill Viola, Tadashi, Ilya Kabakov, Peter Greeneway.