Péter Donáth

A magyar művelődés és a tanítóképzés történetéből, 1868-1958

700Ft Szállítási költség info shipping cost

Készleten

  • Példány állapota: közepes
  • Kiadó: Trezor Kiadó
  • Kiadás éve: 2008
  • ISBN: 9789638144256
  • Nyelv: magyar
  • Oldalak száma: 830

Az iskolakötelezettség kiterjedésével a kultúraközvetítés egyetlen olyan intézménye, amely szinte minden állampolgárhoz elért, a nép-, majd az általános iskola volt, főszereplőjével, a jövő nemzedékek nevelőjének, „programozójának” tekintett tanítóval, akit a tanítóképzőben készítettek fel hivatására. Ezért a „szélsőségek korában” egymást tagadó politikai-világnézeti törekvések, modernizációs elképzelések megvalósításán serénykedő oktatáspolitikusok, iskolafenntartók közös meggyőződése volt, hogy fontos, miképp programozzák a programozókat, s hogy megfelelően válogassák, instruálják a programozók programozóit: a tanító(nő)képző intézeti tanárokat. A tanítóképzők sorsának alakulása így szorosan követi a rendszer-, illetve kurzusváltásokat, s karakteresen jeleníti meg azok jellegét Kötetünk egy monográfiát és hat rövidebb-hosszabb tanulmányt fog össze, amelyek a magyar és nemzetiségi tanítóképzés alakulásáról; Nagy László és a gyermektanulmányozók 1918-1919. évi szerepvállalásáról s ennek következményeiről, valamint a nagykőrösi (és más városbeli) igazgatók tanítóképzőjük fennmaradásáért s identitásuk megőrzéséért 1918-1958 között folytatott küzdelmeiről tudósítanak. Érdemi adalékokkal szolgálnak Kunfi Zsigmond, Klebersberg Kuno, Hóman Bálint, Erdey-Grúz Tibor, Csernoch János, Ravasz László, Szémán István, Lux Gyula, Váczy Ferenc, Juhász Béla, Porzsolt István, Somos Lajos és mások megismeréséhez.

Friss könyvek a címlapról