Előszó: A pedagógia új rendszere címszavakban című munka a pedagógia egészéről szól: elágazásairól, végeláthatatlan tudományközi kapcsolatairól, strukturálásának nehézségeiről, presztízséről. Mindezt címszavakba, tárgyszavakba sűrítve mondja el, de oly módon, hogy a pedagógia váza, rendszere, szerkezete is elő-elővillanjon.Nemrégiben egyik „tisztelőm” – ismerve gyakorlati kísérletező munkásságomat és e kötet tervét – azt állította rólam, hogy a posztmodern pedagógia egyik képviselője vagyok, őszintén megvallom, a minősítés helytállóságán sokat töprengtem. Most, hogy könyvem elkészült, utánanéztem, komolyan vegyem-e a posztmodern jelzőt. Rájöttem, van némi igazság, valamiféle találat a minősítésben. A pedagógia új rendszere címszavakban című összeállításomban a pedagógiai tradíció és a pedagógiai innováció termékei között válogatva nem voltam finnyás.