Babiczky Béla

Bevezetés a könyvtári osztályozás elméletébe és gyakorlatába

500Ft Szállítási költség info shipping cost

Készleten

  • Példány állapota:

A tudomány – mely egész általános megfogalmazásban a valóság mélyreható elemzése és módszeres kutatása útján nyert, ellenőrzött ismeretek összessége – fejlődéséhez nem nélkülözheti tárgyának, problémáinak, területeinek rendszerezését. Ezért minden tudománynak és tudományágnak fontos feladata, hogy kialakítsa és rögzítse, ill. hogy időről-időre korszerűen átformálja saját belső összefüggéseinek rendszerét. Ez olyan fogalmak meghatározásán és számbavételén alapszik, melyek a tudomány tárgyának lényeges ismérveit tartalmazzák. A tudomány által kutatott tárgyak, jelenségek és folyamatok egymáshoz való objektív és logikai kapcsolatai teszik lehetővé olyan egységes rendszer létrehozását, melyben a fogalmak különbségeik és hasonlóságaik alapján az általánostól a specifikus felé haladva meghatározott helyet foglalnak el. Ebben a rendszerben sokoldalú összefüggések bemutatására és ábrázolására is szükség van. Azt az eljárást, mely egy ilyen rendszert hoz létre, osztályozásnak nevezzük. A tudományos módszert épp a rendszeres kérdésfelvetés jellemzi, viszont, a világos rendszerezés csak a helyes tudományos kutatási módszer eredménye lehet. Módszer és rendszer egymást kölcsönösen kiegészítő tulajdonságok a tudományban, és a kutatott valóság megismerésének és megragadásának előfeltételei. A tudományok rendszerezése szoros összefüggésben van a tudományszervezéssel és annak alapját képezi.
A tudományok osztályozását Engels az anyag mozgásformái visszatükröződésének tekintette, s egyúttal felismerte e tükröződés viszonylagosságát és változékonyságát is. Az új tudományos ismeretek új elméleteket és új összefüggéseket teremtenek, és ezért a tudományok minden osztályozási sémáját szükségképpen a tudományok egy adott korszakának színvonala határozza meg. Ez az oka továbbá, hogy egyetlen tudományrendszerezés (és egyetlen könyvtári szakrendszer) sem tekinthető örökérvényűnek.
A könyvek az emberi ismeretek és tudományok minden területéről merítik tárgyukat, és tartalmuk alapján való osztályozásuknak kapcsolata a valósággal és a tudományok osztályozásával ebből a tényből már nyilvánvaló.
A könyvtári osztályozás valóban mindég többé-kevésbé magán viselte kora tudományrendszerezés ének hatását. Ez a hatás nem volt mindig közvetlen, de a könyvtár is, mint művelődési intézmény, éppúgy kora tükröződése, mint maga a tudomány.

  • Babiczky Béla
  • 1

Friss könyvek a címlapról