Gabo Rindo, Hollódi Gergely

Retró-repró – A magyar gyufacímke

2490Ft Szállítási költség info shipping cost

Elfogyott

  • Példány állapota:
  • Kiadó: Chelsea Kiadó
  • Kiadás éve: 2006
  • ISBN: 9638720204
  • Nyelv: magyar
  • Oldalak száma: 186

Itt van végre az új Csao-kötet. Szokásunkhoz híven, ebben az évben is jelentkezünk, mégpedig ismét az alkalmazott grafika egyik területének összefoglalásával, egy olyan műfaj dokumentálásával, amely ma már nem is létezik. Igyekeztünk ezúttal is alaposan körüljárni e témakört, de lelkes és komoly gyűjtők biztosan találnak majd hiányosságokat. Sajnos nem sikerült a létező összes megjelent sorozat felkutatása és szerepeltetése, de azt gondoljuk, hogy így is átfogó képet adhatunk a második világháborút követő évek gyufacímke-történetéből. A gyufacímkegyűjtés sok ember kedvenc elfoglaltsága volt a ’60-as, ’70-es években. A grafikusok körében a gyufacímke nem tartozott a legnépszerűbb műfajok közé. A gyűjtők ellenben nagyon is kedvelték, és klubokba tömörülve, börzéken cserélgették gyűjteményük darabjait. A kötetben egy-két címke erejéig visszatekintünk a monarchiás évekre, illetve a világháborúk korába. A kötet gerincét az államosítás és a szocializmus korszaka alatt megjelentetett címkék alkotják, hiszen a Csao-sorozat célja továbbra is a közelmúlt alkalmazott grafikai emlékeinek dokumentálása. Tehát a válogatás leginkább a hatvanas-hetvenes évekre fókuszál, hiszen ekkor öltött tömeges méreteket a címkék gyártása és gyűjtése. Egyes sorozatok több színkombinációban is megjelentek. Egyazon grafika akár három-, négyféle színösszeállításban is szerepelhetett, ezeket természetesen nem akartuk mind bemutatni, csak a számunkra legesztétikusabb sorozatok közül válogattunk. A nyolcvanas években megjelenő, közvetlenül a gyufásdobozok palástjaira nyomott grafikák nem szerepelnek e kötetben. Manapság a reklámgyufagyártás során már közvetlenül a gyufaskatulyára nyomnak, vagy az úgynevezett levélgyufa palástjára, azaz a klasszikus gyufacímke eltűnt. A gyufacímke kezdetleges megjelenését követően egyre ízlésesebbé és igényesebbé vált, így adva remek hirdetési felületet különböző cégeknek, termékeknek. Az államosítás után viszont leromlott a címkék minőségi színvonala, tartalmukat tekintve pedig megjelentek a népművelői, társadalmi és a politikai propagandaüzenettel ellátott gyufacímkék áradata.

Friss könyvek a címlapról